Binyretræthed behandling

Har du forgæves prøvet at få din energi tilbage ?

Kan du ikke slippe af med trætheden ?

Bliver du nemt stresset ?

 

Dette kan være tegn på at dine binyrehormoner ikke er så velreguleret som de bør være. Binyrerne producerer hormoner som kortisol, adrenalin og nor-adrenalin, som er vigtige for os. Længevarende høj produktion af binyrehormonet kortisol, som sker ved kronisk stress, kan på sigt føre til udmattelse, træthed og mangel på energi - altsammen tegn på lav kortisol eller på at kroppens regulering af kortisol er ude af balance. Dette fænomen omtales som binyretræthed (selvom den korrekte betegnelse er HPA akse dysfunktion).

Binyretræthed kan behandles. Læs med herunder og få glæde af mine tips til binyretræthed behandling (behandling af HPA akse dysfunktion).

 

Nr.1 i Binyretræthed behandling:

Fjern energislugerne – og lev længere

 

Kender du det, at nogle mennesker nærmest suger livet ud af dig?

At du bliver træt og energiforladt af at være sammen med dem?

 

De mennesker kalder jeg for energislugerne. Men der findes også de modsatte: Dem, som du får energi af at være sammen med.

Lyder det bekendt? Så er det ikke kun dig, der har det sådan. Du er heller ikke for følsom eller pjevset.

De mennesker, vi omgås, er af stor betydning for vores sundhed, velvære og følelse af energi og overskud. Forskning viser faktisk, at en sur eller negativ indstillet kollega kan forkorte vores liv med flere år.

Når du oplever, at du er sammen med nogle mennesker, hvor det føles anstrengende, forkert eller pressende at være sammen med dem (energislugerne), så tolker dit nervesystem det som et tegn på fare, og det udløser et stressrespons i kroppen.

Det betyder, at dine binyrer skal i gang med at producere stresshormoner som kortisol, adrenalin og nor-adrenalin. Og hvis du i forvejen er stresset eller har været udkørt og udbrændt med stress, så presser du din krop til at producere endnu mere stresshormon og måske endda udover det, som din krop kan følge med til. Derfor kan du opleve at blive enormt træt, blive trist eller føle dig udkørt, når du har været sammen med energislugere.

En vigtig del af binyretræthed behandling er, at du finder ud af, om du har energislugere i dit liv. Og så skal du undgå at være sammen med energislugere. Måske kan du ikke undgå dem fuldstændigt, men så minimer samværet med de mennesker, som du føler, der sluger din energi.

Husk, at du er den vigtigste person i dit liv, og du skal have det godt, være glad og have overskud før du kan være noget for andre. Så derfor kan du godt tillade dig at sige nej tak til svigermors 60 års fødselsdag, eller sige nej tak til firmasommerfesten.

Når du nu ved, at samvær med energislugere kan fastholde dig i sygdom eller måske endda forkorte dit liv, så er der faktisk ikke noget, som du ikke kan tillade dig at sige nej tak til!

 

Du trækker vejret 20.000 gange om dagen

– men gør du det rigtigt?

Dit åndedræt er en af dine allerstørste ressourcer til at opnå sundhed og velvære- også i binyretræthed behandling. Men hvis du føler dig stresset, presset eller kort for hovedet, så trækker du vejret overfladisk, og luften kommer kun ned i brystkassen og ikke helt ned i maven. Det sker helt automatisk, uden at du bemærker det.

Når du føler dig stresset eller hvis dit nervesystem er i en stresstilstand, så er det dybe åndedræt en af de måder, hvorpå du kan modvirke kroppens stressrespons. Det parasympatiske nervesystem modvirker stresstilstanden i kroppen, og derfor vil du gerne aktivere det parasympatiske nervesystem.

Det kan du gøre med dybe vejrtrækninger, fordi du med det dybe åndedræt stimulerer din vagus nerve, der er en vigtig del af dit parasympatiske nervesystem.

 

Binyretræthed behandling ?

Så drop spinning, løb og intervaltræning !

Du skal ikke ud og brænde stresshormoner af ved at løbe, spinne, intervaltræne, styrketræne, dyrke crossfit eller noget lignende. Det, som disse motionsformer har til fælles, er at de stresser kroppen, og kroppen vil normalt reagere med at opbygge muskelstyrke.

Det gælder bare kun for en krop, der ikke er i en vedvarende stresstilstand. I den krop vil den fysisk hårde træning bevirke, at du hælder mere benzin på stressbålet i kroppen, og derved bringer du dig selv længere væk fra en sund krop i balance. Derfor er hård motion no-go ved binyretræthed behandling.

Bevægelsesformer som yoga, tai chi, qigong, afspænding og udstrækning er den rette motion for dig, der er i en vedvarende stresstilstand. Og så gåture med frisk luft ad libitum.

Hvis du er meget træt og udbrændt, så er det ikke sikkert, at du kan klare at gå eller bevæge dig i ret mange minutter af gangen. Det vigtigste er, at du skal lære at lytte til din krop og finde dine egne grænser for hvad du kan, uden at du bliver udmattet. Det er en sindssyg vigtig del af binyretræthed behandling. Så lad være med at overskride dine grænser, uanset om du syntes, at du burde kunne mere. Det kan du ikke lige nu. Hvis det er 10 minutters gang, så er det dét og ikke mere - uanset hvad jeg ellers skriver eller hvad andre prøver at overbevise dig om.

 

Godnat og sov godt

Vi ved det jo egentlig godt … nattesøvnen er altgørende for vores krops fysiske og psykiske sundhed. Derfor er god søvn også vigtig for dig som en del af naturlig binyretræthed behandling.

Men alligevel er vi ofte dårlige til at gå i seng, selvom vi er trætte, og de fleste dage er det nok dit vækkeur, der fortæller hvornår du er færdig med at sove, fremfor at din krop vågner af sig selv, når du er udhvilet og klar til en ny dag.

Det kender de fleste nok, men det er faktisk et stort problem, at du ikke får den hvile, du har brug for. Under søvnen genopbygger kroppen sig selv. Sindet tager en tur på nathøjskole og får sat de ting på plads, du har oplevet i dagens løb. Så føler du dig træt, så gå i seng i stedet for at du liiige skal ordne dit og fixe dat!

Hvis du har svært ved at falde i søvn, eller hvis du vågner midt på natten og ikke kan sove mere, så er det et tegn på, at du er i en stress tilstand, og at din krop producerer for meget af stresshormonet kortisol om aftenen, hvor du faktisk i stedet for skal producere melatonin. Melatonin er søvnhormonet, der får os til at falde i søvn.

Du kan fremme kroppens produktion af melatonin ved at gå i seng og stå op på samme tid alle ugens dage. Og så skal du undgå det blå lys fra din mobil, tablet, pc eller fjernsyn mindst en time før sovetid. Det blå lys hæmmer nemlig kroppens produktion af melatonin.

 

Tag iltmasken på før du redder andre

Hvornår har du sidst gjort noget, du havde lyst til? Noget, som gjorde dig glad og gav dig energi?

Kan du komme i tanker om noget?

Ofte er vi ret hårdt styret af vores kalender med arbejder, aftaler, aktiviteter, hente og bringe børn osv. Det hele kan føles som én lang to-do-liste fra du slår øjnene op morgenen til du dratter udmattet omkuld om aftenen. Og det er et rigtig farligt skråplan. På den lange bane vil følelsen af at være bagud og hele tiden at have noget, du bør gøre, føre til at du bliver syg, stresset, udbrændt og måske deprimeret.

En af de vigtigste ting i mine binyretræthed behandlingsforløb er, at du pinedød skal gøre nogle af de ting, som du syntes er sjove, meningsfulde og energigivende. Det er vigtigere, end at der er rene bukser og  at nullermændene er fjernet.

 

Kost ved binyretræthed behandling

Din kost er af stor betydning for din krop og dit sind, og også dine binyrernes funktion. Derfor har jeg lavet en hel side om kost ved binyretræthed.

 

Kost ved binyretræthed

Om Komplementær Hormonterapi

Komplementær Hormonterapi er koblingen mellem den "alternative" og konventionelle medicin, hvor holistisk tankegang møder moderne videnskab.

Som komplementær hormonterapeut arbejder jeg med at finde rodårsagen hos mine klienter frem for at symptombehandle med udgangspunkt i Functional Medicine paradigmet.

Ved hjælp af oplysninger om symptomer og gener, sygdomme, familiemæssige sygdomme, kostdagbøger, livsstil og laboratorietests, identificerer jeg rodårsagen.

Jeg årsagsbehandler og udarbejder skræddersyede personlige sundhedsprogrammer med tilførsel af næringsstoffer, nervesystemsafbalancering, funktionelle kostplaner og evt. bioidentiske hormoner.

Dermed identificerer og behandler jeg rodårsagen til hormonelle ubalancer i modsætning til at fjerne symptomerne, eksempelvis med medicin.

 

Copyright © Lise BøgstedUdviklet af: Søgemedier A/S | Cookiepolitik