Hormonbalancerende kost

25. jun 2024

Symptomer på hormonelle ubalancer

Symptomer på hormonelle ubalancer kan variere bredt, men nogle af de mest hyppige symptomer er følgende:

  • Vægtændringer
  • Træthed
  • Humørsvingninger
  • Søvnproblemer
  • Uren hud
  • Hårtab
  • Nedsat sexlyst
  • Hovedpine
  • Smertefuld menstruation, kraftige blødninger
  • PMS
  • Ændringer i menstruationscyklussen

 

Sådan skal du spise, for at spise en hormonbalancerende kost

1) Grove grøntsager

Nogle af de allermest hormonhelende og nærende fødevarer kommer fra planteriget. Det er for eksempel grøntsager, kål, bær, citrusfrugter og nødder. Kål indeholder for eksempel stoffer, der hjælper med korrekt nedbrydning af østrogen.

I flere kerner, bl.a. græskarkerner findes fytosteroler, der hæmmer omdannelsen af testosteron. Derudover indeholder grapefrugt inositol, som spiller en positiv rolle for cellernes insulinrespons, der ofte er ude af normalfunktion ved akne og PCO. Grove grøntsager, nødder, kerner og frø er også gode kilder til kostfibre, som det anbefales at spise ca. 35 gram om dagen.

2) God søvn

Søvn er faktisk lige så vigtigt som sund og nærende kost for dine hormoner. Sov 8 timer i mørke og sørg for at du har faste sove- og vågnetider. Dårlig søvn eller for lidt søvn kan være årsag til overvægt og fedme.

3) Nydelse og velvære

Tredje step i en hormonbalancerede kost er nydelse, da det ikke kun er kost og søvn, der er vigtige for dit helbred og dine hormoner. Nydelse, samvær med andre, afslapning på sofaen, beroligende og stressreducerende yoga, kram, kys, latter og sex er lige så vigtige for dit helbred.

Når du nyder, udskiller du mere af kærlighedshormonet oxytocin. Høje niveauer af oxytocin gør det næsten umuligt at være stresset. Og desværre er langvarig stress en af de hyppigste årsager til hormonelle ubalancer, fordi stresshormonet kortisol påvirker næsten alle andre hormoner i kroppen.

4) Protein

At indtage tilstrækkeligt med protein er ikke kun vigtigt for din muskelmasse. De enkelte aminosyrer i proteinerne er også essentielle for din levers evne til at nedbryde og afgifte affaldsstoffer, hormoner og toksiner, for at holde neurotransmitterne i din hjerne i balance (og dit humør i balance). Nogle hormoner dannes også ud fra aminosyrer, f.eks. peptidhormoner som insulin og væksthormon, men også stofskiftehormoner.

Jeg anbefaler at man spiser den mængde af protein, der svarer til størrelsen af en håndflade proteinrige fødevarer til hvert måltid. I kategorien af proteinrige fødevarer finder du bl.a. lam, vildt, fjerkræ, kalkun, fisk og skaldyr. Kød fra okse og svin er også proteinrige men hvis de ikke er økologisk fordret og opdrættet på friland, så kan kødet indeholde proinflammatoriske, der øger inflammation i kroppen, som vil skabe mere hormonel kaos i kroppen.

Der er også protein i bønner, linser, kikærter, tofu, edamamebønner mm. som for øvrigt også er gode kilder til kostfibre.

5) Sundt fedt

Det er vigtigt at vælge den rigtige type fedtstof, da dine cellemembraner består af fedt. En særlig type fedtsyre, fosfatidylserin, som findes i æggeblommer, kan øge cellernes følsomhed overfor langtidsstresshormonet kortisol, hvilket er gavnligt både ved kronisk stress og udbrændthed.

Desuden er omega-3 fedtsyrer essentielle for at mindske kronisk inflammation. Derfor bør en hormonbalancerede kost indeholde sundt fedt. Kilder til sundt fedt er bl.a. omega-3-fedtsyrer, såsom vildtfanget fisk (laks, sild, makrel). Vegetabilske fedtsyrer er også hormonbalancerende og her er chiafrø, hampefrø og kokos hørfrø super gode.

6) Krydderier og urter

Krydderier og urter må ikke underkendes, da de kan have stor indflydelse på hormonbalancen. Krydderier og urter indeholde fytonæringsstoffer, der har forskellige virkninger på kroppens hormoner, og derfor kan brugen af krydderier og urter tilpasses individuelle hormonelle behov.

F.eks. kan rødkløverekstrakt hjælpe mod hedeture, lakridsrod kan hjælpe ved kortisolubalance (træthed, udbrændthed, binyretræthed), salvie kan bruges til at modvirke svedeture, kanel øger cellernes følsomhed over for insulin, mens kakao kan modvirke stress og humle kan forbedre søvn. Disse ingredienser er rige på fytonæringsstoffer, som støtter kroppens enzymatiske systemer og hjælper med at justere cellernes indbyrdes kommunikation og som balancerer hormonerne.

7) Kulhydrater

Kulhydrater er essentielle for opretholdelse af en hormonel balance. Stofskiftehormonerne har brug for kulhydrater til at omdanne stofskiftehormonet T4 til det mere aktive stofskiftehormon T3.  

Stofskiftehormon igangsætter dannelse af alle kønshormoner ud fra kolesterol, så derfor er kulhydrater også vigtige for at balancere kønshormoner og for at undgå symptomer på ubalancer i kønshormoner som PMS, PCO(S), smertefulde eller kraftige menstruationer, akne, uren hud, infertilitet. Stivelsesrige kulhydrater er desuden afgørende, hvis du er træner meget.  

De sunde stivelsesrige kulhydrater er frugter og tørret frugt, søde kartofler, kartofler, ris og majs.  

Dannelse af søvnhormon optimeres, når kroppen danner insulin og derfor er det vigtigt at spise (en lille mængde) stivelsesrige kulhydrater til aftensmaden, for at sove godt.

Langsomme kulhydrater er også vigtige regulering af blodsukker, insulin produktion og er geniale for immunforsvaret og fordøjelsen. Dine hormoner vil elske de langsomme kulhydrater og kostfibre. Ved vægttab er det vigtigt at fokusere på netop de langsomme kulhydrater som kål, rodfrugter og fuldkornsprodukter.

8) Forsød tilværelsen

Champagne, dadelkugler, is, pasta, fed ost og chokolade anses ikke som særligt sunde, men de bidrager til livsglæde og velvære, og det må man på ingen måde underkende, når man taler om at få hormonerne i balance.

Nyd disse i moderate mængder for at opretholde hormonel balance, fysisk sundhed og mental velvære og sørg for at vælge de sundere udgaver uden (eller med et minimum af) konserveringsmidler, tilsætningsstoffer, smagsforstærkere.

 

Få hjælp til din personlige hormonbalancerende kost

Jeg er uddannet hormonterapeut, civilingeniør i kemi og er uddannet i ernæring og sundhed, og har igennem mange år hjulpet både mænd og kvinder med at hormonerne i balance vha. Komplementær Hormonterapi og Functionale medicine. Komplementær Hormonterapi er koblingen mellem den "alternative" og konventionelle medicin, hvor holistisk tankegang møder moderne videnskab og hvor fokus er på at løse problemerne i kroppens biokemi frem for at symptombehandle.

Jeg finder årsagen og laver skærddersyet sundhedsprogrammer

Jeg arbejder med at finde rodårsagen til  mine klienters symptomer og gener ved brug af blandt andet laboratorieanalyser.  Jeg udarbejder skræddersyede personlige sundhedsprogrammer med et helhedsorienteret fokus på krop og sind, og anvender blandt andet nervesystemsafbalancering, kosttilskud, funktionelle kostplaner, helende bevægelse og kemifri livsstil.

Er du blevet nysgerrig på, om jeg kan hjælpe dig med en hormonbalancerede kost? Så book en gratis og uforpligtende afklaringssamtale. 

 

Læs mere om mine gratis afklaringssamtaler her

  

Om Komplementær Hormonterapi

Komplementær Hormonterapi er koblingen mellem den "alternative" og konventionelle medicin, hvor holistisk tankegang møder moderne videnskab.

Som komplementær hormonterapeut arbejder jeg med at finde rodårsagen hos mine klienter frem for at symptombehandle med udgangspunkt i Functional Medicine paradigmet.

Ved hjælp af oplysninger om symptomer og gener, sygdomme, familiemæssige sygdomme, kostdagbøger, livsstil og laboratorietests, identificerer jeg rodårsagen.

Jeg årsagsbehandler og udarbejder skræddersyede personlige sundhedsprogrammer med tilførsel af næringsstoffer, nervesystemsafbalancering, funktionelle kostplaner og evt. bioidentiske hormoner.

Dermed identificerer og behandler jeg rodårsagen til hormonelle ubalancer i modsætning til at fjerne symptomerne, eksempelvis med medicin.

 

Copyright © Lise BøgstedSitemap | Cookiepolitik | Privatlivspolitik